Charakter projektu
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z dnia 3 grudnia 2004 r.) port lotniczy w Lublinie kwalifikował się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Z tego wzgledu stwierdzono bezwarunkową konieczność opracowania raportu oddziaływania.
Tło projektu
Miasto Lublin jest prężenie rozwijającym się ośrodkiem naukowym, przemysłowym i kulturalnym. Położenie we wschodniej częsci Polski, w niedużej odległości od granicy wschodnjej kraju i jednocześnie Unii Europejskiej stwarza dla Lublina niepowtarzalne szanse rozwojowe. Obserwowane w ostatnich latach inwestycje w strefie ekonomicznej świadczą dobitnie o strategicznej lokalizacjii tego miasta i o jego perspektywach rozwojowych. Budowa portu lotniczego jest dodatkową szansą i istotnym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi miasta.
Rola ECOPLAN
Nasza firma od samego początku uczestniczyła aktywnie w procedurze lokalizacji portu lotniczego w Świdniku. Jeszcze w 2007 roku opracowaliśmy pierwsze prognozy oddziaływania akustycznego pierwszych koncepcji zagospodarowania portu lotniczego. W tym czasie rozważano koncepcje budowy pasa startowego w obrebie istniejącego lotniska PZL Świdnik. Opracowaliśmy także prognozy oddziaływania akustycznego dla kolejnych wariantów lokalizacji, aż do wariantu ostatecznego.
Raport oddziaływania na środowisko opracowany został w konsorcjum z Polską Akademią Nauk, Instytutem Ochrony Środowiska w Krakowie. Instytut Ochrony Środowiska odpowiedzialny był za zagadnienia związane z przyrodą ożywioną, a nasza firma realizowała zagadnienia zwiazane z oddziaływaniem akustycznym portu, emisjami zanieczyszczeń atmosferycznych, gospodarką wodno-ściekową i odpadową, a także z zagadnieniem promieniowania elektromagnetycznego.
W końcówce roku 2009 spotkaliśmy się także z mieszkańcami dzielnic i osiedli sasiedujacych z terenem planowanego portu lotniczego. W czasie spotkania wyjaśniane były wszelkie wątpliwości i obawy zwiazane z potencjalnym oddziaływaniem portu lotniczego - głownie obawy wiążące się z hałasem od startujących i lądujacych samolotów.
Korzyści Inwestora
Port lotniczy jest inwestycją która może budzić wiele wątpliwości i obaw - przede wszystkim tej częsci społeczeństwa która na oddziaływania będzie narazona bezpośrednio. Podstawową korzyścią jaka wynikła z procedury oceny oddziaływania na środowisko była możliwość zminiamlizowania wpływów środowiskowych inwestycji poprzez ocenę róznych wariantów i wybór najlepszego. Drugą istotną korzyścią było zapoznanie społeczeństwa z prognozowanymi zagrożeniami oraz stworzenie możliwości dialogu prowadzacego do osiagnięcia kompromisu. Przeprowadzenie procedury, opracowanie raportu, jak też konsultacje społeczne niewątpliwie przyczynia się do szybszego pozytywnego zakończenia planowanej inwestycji.
Inne informacje